Home / ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ / Τρίτη του Πάσχα, ο “χορός των Μεγάρων” του Θεόφιλου και ο «Κύκλιος χορός των Αρχαίων» από την ασπίδα του Αχιλλέα

Τρίτη του Πάσχα, ο “χορός των Μεγάρων” του Θεόφιλου και ο «Κύκλιος χορός των Αρχαίων» από την ασπίδα του Αχιλλέα

Ο χορός της Τράτας

Κάθε Τρίτη του Πάσχα αναβιώνει στα Μέγαρα ένα από τα μεγαλύτερα ιστορικά και πολιτιστικά έθιμα της πόλης. Ο χορός της Τράτας , ένας μοναδικός χορός σε ολόκληρη την Ελλάδα, έχει τις βάσεις του στην εποχή της Τουρκοκρατίας, ενώ οι ρίζες του ξεκινούν από τα αρχαία χρόνια όπως πολλοί αναφέρουν. [ανωτέρω φωτογραφία και περιγραφή από VISIT MEGARA ΕΔΩ]

«Ο χορός των Μεγάρων (Τράτα)», ζωγραφισμένος με καζεΐνη σε καμβά, το 1933. Στον πίνακά του ο λαϊκός ζωγράφος Θεόφιλος αποδίδει με έναν εξαιρετικό τρόπο την κίνηση στο χορό.

Την τρίτη μέρα της εαρινής ισημερίας έστηναν τον χορό «Ορμό» οι αρχαίοι Μεγαρείς. Την τρίτη μέρα του Πάσχα οι τωρινοί. Στον προαύλιο χώρο του Αη – Γιάννη του Γαλαίου, του επονομαζόμενου «Χορευταρά», μέχρι σήμερα οι Μεγαρίτισες χορεύουν με τις περίτεχνες τοπικές φορεσιές τους και το απαράμιλλο κάλλος των αργών, υπερήφανων και σεμνών χορευτικών κινήσεων. Ο «Χορός της Τρίτης» λοιπόν έγινε «Χορός της Τράτας», από παραφθορά. Στο κέντρο του πίνακα στρωμένο το πασχαλινό τραπέζι και στο βάθος ο παραδοσιακός οβελίας και τα μουσικά όργανα δίνουν μια γιορτινή διάθεση στον πίνακα.

Γάλλος διπλωμάτης στα 1878 αναφέρει πως «… Αυτός ο χορός, που τη ρίζα του πρέπει να αναζητήσουμε στην αρχαιότητα, έχει έναν χαρακτήρα χαριτωμένης αγνότητας και συνάμα μελαγχολικής και παρθενικής κομψότητας… Συνειδητοποιήσαμε λοιπόν ότι ο χορός είναι ένα θρησκευτικό σύμβολο ή καλύτερα θα λέγαμε μια λατρευτική τελετή».
Γερμανός περιηγητής το 1861 αναφέρει τον χορό ως «Κύκλιο των Αρχαίων» ανακαλύπτοντας ομοιότητες με παράσταση που υπήρχε στην ασπίδα του Αχιλλέα.

[Αναπαράσταση της ασπίδας του Αχιλλέα από τους Murray και Rylland. Στη μέση διακρίνεται ο χορός]

Πρόκειται πάντα για τον χορό Όρμο, χορό πεπλοφόρων παρθένων που χόρευαν προς τιμήν της θεάς Δήμητρας. Ο Λουκιανός τον περιγράφει ως κυκλικό χορό, του οποίου επικεφαλής ήταν ένας έφηβος που έσερνε τις κοπέλες που χόρευαν με κινήσεις χαριτωμένες και σοβαρές. Ο νεαρός χορευτής όμως επεδίδετο σε επιδέξιες φιγούρες, μιμούμενος πράξεις νεανικές και όσα υπόσχεται να κάνει μετά τον πόλεμο. Κάτι σαν τον πρωτοχορευτή στο τσάμικο. Η παρθένος που ακολουθεί δείχνει στις άλλες να χορεύουν κόσμια. Το σχήμα του χορού (όρμος = περιδέραιο = κύκλος), οι κόσμιες κινήσεις των κοριτσιών και οι επιδεκτικές του μπροστάρη εφήβου μάς οδηγούν στους σημερινούς «παραδοσιακούς» χορούς, όπως συρτό, καλαματιανό κ.ά. [ΠΗΓΗ “Μια νύχτα στο μουσείο” ΕΔΩ]

[Η παρουσίαση του θέματος ξεκίνησε από την ανωτέρω κάρτα με ημερομηνία 12.4.1912. Η κάρτα γράφει “Χορός Ελευσίνος” ωστόσο είναι ο ίδιος με το “Χορό των Μεγάρων’. Μέγαρα και Ελευσίνα, δύο από τις αρχαίες και γειτονικές πόλεις…. (για την ανωτέρω κάρτα θα επανέλθουμε)]

Δείτε επίσης...

Ρεπορτάζ από τον Περίπατο – Ξενάγηση στα Μέγαρα (Σπήλαιο Μουρμούνη, Κρήνη Θεαγένους, Μεταβυζαντινά εκκλησιαστικά μνημεία του Λόφο Αλκάθου) | Σάββατο 11 Μαΐου 2019

[Σημείο συνάντησης: Αρχαιολογικό Μουσείο Μεγάρων. Την Ξενάγηση έκαναν α) η  καΧριστίνα Καζαζάκη (αρχαιολόγος για τα …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Show
Hide

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο